8.6.04

Aardig gebaar

De stelling van vandaag: Turkse mensen zijn aardiger dan Nederlandse. Nee, dat is niet racistisch dat is een realistisch beeld van de werkelijkheid. Vorig jaar zomer toen ik in Turkije viel het me al op dat het Oosterse bloed inderdaad gastvrijer is dan het onze, en vandaag in de trein was ik getuige van de bevestiging. Een bezwete, ongeveer vijftigjarige, kalende, gilet-dragende, chagrijnige, krantlezende, Hollandse man had zijn hutkoffer op de stoel naast zich staan terwijl ik samen met tientallen anderen zweterig en naar adem snakkend de dupe was en in het tussenpad stond te wankelen op weg van Amsterdam naar Utrecht. Het was heel heet en heel krap en hier zal ik verder niet over uitwijden. Echter een Turkse man zag dat mijn vriendin Moos de koelte opzocht en op de grond ging zitten. Hij keek om zich heen, pakte een krantje, reikte het Moos aan en zei 'zitzit.' Uiterst vriendelijk, ook al word je zomerse beige broek van een krantje minstens zo vies als van de grond. Het is het gebaar. De Hollandse man is de hele rit zweterig en chagrijnig geweest en ik wed dat als zijn koffer een undercover koelbox was geweest vol met waterijsjes dat hij ze nog niet met de rest van de reizigers had gedeeld. Dat zag je zo aan z'n kaaskoppie.

1 opmerking:

Froukiwi zei

Helemaal mee eens Kaneel. Onze cultuur is een stuk individualistischer dan veel andere culturen op deze prachtige aardbol. Laten we met zijn allen een voorbeeld nemen aan de Turken.