4.6.04

Generatiekloof

Ik weet het, ik log vaak over de wat oudere mensen in de samenleving, maar het blijft nou eenmaal fascinerend. Vanmiddag zag ik het weer eens gebeuren. Een dame op leeftijd viste een snoepje uit haar zak. Een snoepje in een papiertje. Een toffee, kersenbonbon, Haags hopje of Zeeuwse boterbabbelaar. Eén van die vier moet het geweest zijn. Ze frummelde het ding uit het papiertje en stak hem gretig in de mond. En dan komt nu hetgeen wat echt iets van vroeger is; het snoepje vóór in de mond opsabbelen. Niet tegen het gehemelte aan, niet in de linker of rechterwang (of nog gekker; dit afwisselend) nee, voor in de mond, waarbij de lippen zuurpruimerig naar voren bewegen. Dit wordt gedurende de hele versnapering volgehouden. En niet alleen snoep. Ook heerlijkheden als leverworst en borrelnootjes worden voor in de mond opgesmikkeld. De jeugd van tegenwoordig zie ik het nooit doen, de ouderen onder ons des te vaker. Het is een typische generatiekloof. En dan wil ik ook nog even zeggen dat het op mij overkomt dat oude mensen áltijd wel een toffeetje in de jaszak hebben zitten. Vullen ze die elke morgen bij?

Geen opmerkingen: