31.5.04

Ergernis

Die flapdrol (Peter Thuis) die dat boek (Toegepaste organisatiekunde) heeft geschreven is ongetwijfeld zo'n sneu figuur die zelf nooit de top heeft kunnen bereiken en besloot saaie boeken over het bedrijfsleven te gaan schrijven. Ongeneerd strooit hij met namen en termen die voor jou en mij helemaal niet zo vanzelfsprekend zijn, en vervolgens schrijft hij op bladzijde 197 dit: 'Een belangrijk auteur op dit moment is de auteur (kill your darlings Peet) James Belasco. Hij gebruikt in zijn boek Theaching (een h´tje teveel, wat maakt het uit) the elephant to dance, empowering change in your organisation de metafoor van de olifant die je moet leren dansen als het gaat om het doorvoeren van veranderingen in organisaties. De organisatie als grote logge olifant die traag leert en als je niets verandert zal blijven teren op lessen en ervaring uit het verleden.´ Nou, best aardig, even een vergelijking, maar vervolgens schrijft Peter: ' Als je iets nieuws met de olifant wilt, hem bijvoorbeeld wilt leren dansen (lees een grote verandering wil doorvoeren in de organisatie)(Goh Peet, zal James dat er nu echt mee bedoelen?) moet je methodisch te werk gaan. Ik erger me groen en geel en heb nog meer dan driehonderd bladzijden met dit geneuzel te gaan.

2 opmerkingen:

Kaneel zei

Ja die ken ik, dat vindt Peter zo'n leuke mop, omdat die muis dus eigenlijk helemaal niet zo hard kan stampen, zo legde hij uit. En weet jij hoe je een olifant in een koelkast stopt? Deurtje open, olifant erin, koelkast dicht.

Kaneel zei

Precies Peet ja. Altijd zichzelf. Ik zal hem zeker de groetjes doen. Hij werkt nu bij de MC, mag hij hamburgertjes bakken en zakjes friet vullen. Hij gaf wel toe laatst dat hij vroeger hoopte wat hoger terecht te komen, maar ik vertelde hem dat juist uitvoerend personeel zo belangrijk is bij 'machineorganisaties'. Nou helemaal gelukkig was ie dat te horen. Hij glunderde van oor tot oor.