9.3.06

Schoondochter gezocht

Vanavond heb ik samen met Lot en Moos naar het nieuwe programma van Natasja Froger zitten kijken. Schoondochter gezocht, uitgezonden bij de Tros. Nu is dit niet echt mijn omroep (lees: veel zingende mensen op witte boten) maar benieuwd was ik wel. Het concept van het programma is dat de alleenstaande man (lees:30 jaar, thuiswonend, slapend in grenen eenpersoonsbed, gek op moeder, type freak) de kans krijgt de liefde van zijn leven te ontmoeten door meerdere vrouwen bij hem thuis uit te nodigen die hebben gereageerd op zijn oproep op tv. Met een Boer zoekt vrouw idee in mijn achterhoofd zapte ik in, de rest van het uur heb ik met open mond gekeken. Een gil, zucht, kreun of jammerend geluid daargelaten.

Zoonlief is niet de belangrijkste factor in het datingprogramma. His mother is. Zij leert de vrouwen zogenaamd beter kennen door iets met ze te ondernemen; denk aan een maffe schilderclinic waarin iedereen zich mag uiten op het witte doek. De amateur schilderijen zijn voor de kijker dan ook het enige waarin de vrouwen zich blootgeven; de karakters worden niet verder uitgediept. Na de 'gezellige' dag komt het vrouwelijk gezelschap thuis en kruipt het hele stel aan tafel voor een diner. Een vrouw wordt dan al dismissed (op basis waarvan?) en al gauw wordt er afgenokt. Bedtijd. De twee overgebleven vrouwen slapen samen op een kamer (jaja) en de lelijke single mag in het bed van zijn ouders (joepie!). De volgende ochtend is hij als eerste op. In pyjamabroek en kippenborst dekt hij de ontbijttafel (ik dacht dat televisie ook altijd visueel aantrekkelijk moest zijn?) En dan opeens maakt hij zijn keuze. Moniek is de gelukkige (zij had het al wel verwacht) en het tweetal gaat samen een weekendje op pad.

Dan slaat het noodlot toe. De freak ontpopt zich. Hij wil, zij niet. We zagen het aan de spanning in haar gezicht. Hij dwingt haar tot een kus, een zoen, een nacht in de kajuit van een reddingsboot, en dan nog het ergste; ontbijt op bed van schoonmoeder. Natas eindigt de uitzending en is zielsgelukkig met de match. Helaas weet de oplettende kijker wel beter.

1 opmerking:

Froukiwi zei

Ik weet niks van media, ik ben niet zo'n tv-tiep en jouw wereldje is mij vreemd. Maar dit klinkt mij als een zeer kritische en bovendien vakkundige analyse in de oren :)