9.7.06


Toekomstdromen

Mijn zussen en ik hadden vroeger vrij uiteenlopende ambities. De een wilde banketbakker worden, de ander dolfijnenverzorgster en ik graag klaar-over. Mijn moeder heeft toen wel eens uitgelegd dat dat niet echt een full-time functie zou worden dan, maar dat vond ik ook helemaal geen ramp. Lange tijd wilde ik dan ook 'schrijfster' worden en dat leek me dan wel weer mooi te combineren. Een beetje verhaaltjes schrijven voor het open raam en dan rond drukke tijden van overstekende kinderen mijn oranje hes aanschieten om als een trotse meid auto's tegen te houden leek mij wel wat.

Inmiddels is het allemaal wat anders gelopen dan ik op dat moment dacht. Ik ben na een jaartje 'Nederlands' Media en Informatie Management (MIM voor intimi) gaan studeren in Amsterdam en heb het profiel Redacteur/Producer gekozen. Ik liep een korte stage bij Summerjob, mocht daarna nog blijven schrijven voor het tijdschrift en vlak daarna trad ik de wereld van televisie binnen. En wel bij Lingo, waar ik nog steeds zo nu en dan de ballen oppoets en de kandidaten door de studio heen leid. Als ik later grijs en vergeetachtig ben hoor ik mezelf dat al tegen mijn kleinkinderen zeggen: 'Oma's eerste televisiebaantje was bij Lingo!'. Die kinderen boeit dat tegen die tijd geen reet, maar het programma is inmiddels al 200 jaar op tv en zal nooit meer verloren gaan. Het is zo heerlijk tijdloos. Puzzelaars zullen er altijd blijven.

Terug naar de realiteit. Vierdejaars word ik al, en we weten allemaal wat dat betekend. Het is hoog tijd voor De Grote Stage; een periode van genieten doch afzien. Er wordt veel over gespeculeerd. 'Heb je het al gehoord?! Roza heeft haar paard verkocht omdat ze aangenomen is bij de X-Factor; bij Endemol moet je echt 24/7 je benen uit je kont rennen!'. Of: 'Fleur is wel twintig keer afgewezen, en Annabel was bij het eerste programma al de gelukkige!'. De zaken zijn vrij helder. Ik heb nog geen stage, mijn drie schoolvriendinnetjes wel. 'Meid, het ligt niet aan jou, jouw tijd komt nog, je bent hartstikke goed, jij krijgt de leukste stage van ons allemaal,een beetje studievertraging is toch ook geen ramp?, en: je bent nog jong!'heb ik al meerdere malen voorbij horen komen. Allen bedankt voor het medeleven, maar het blijft natuurlijk klote. Soms is een beetje zekerheid in het leven fijn. Ik wil graag weten wat ik als oud besje vertel als het spectaculaire vervolg op Lingo. Maar jij en ik moeten toch nog echt even geduld hebben...

1 opmerking:

moos zei

en geduld, daar draait het om!